5 mars 2012

Nya världen, nya arter.

Nu har jag och Fanny landat i New York. Vi ska gå var sin åttaveckors kurs på New York Film Academy och det blir mer om det senare. Idag hann vi med att titta på en lägenhet i Brooklyn som vi kommer att hyra från fredag till slutet av mars. Men tills dess bor vi på Belvedere Hotel ett stenkast från Times Square.

Det blev en liten tur till Central Park på förmiddagen - ett kärt återseende, eftersom vi var här i slutet av maj förra året. Då var det bastuvärme och vi cyklade runt i makligt tempo. Nu var vädret lite mer svensk vår, sju-åtta grader, men soligt. Och inte tillnärmelsevis lika gott om fågel.

Starar, tamduvor och gråsparvar överallt, förstås. Sju, åtta Blue Jays (blåskrikor) drog omkring och jamade. En Common Grackle (mindre båtstjärt) hoppade nära Columbus Circle och där fick jag även se en hanne Downy Woodpecker (dunspett), vilket var en ny art för mig. Vi gick vidare upp mot American Museum of Natural History eftersom en riktigt tung New York-art har hållit till där ett tag.



Denna rostkolibri håller egentligen till i västra Nordamerika, men har visat sig kunna övervintra här på östsidan. På marken hoppade det dessutom ett par White-Throated Sparrows (vitstrupiga sparvar). Två nya kryss, helt enkelt.

Senare under dagen tog vi T-banan ner till Union Square där skolan ligger. I Union Square Park (vid Gandhistatyn) fick jag se denna märkliga juvel.



Den kallas trastskogssångare på svenska och är, som namnet antyder, jänkornas största warbler. Den ska tydligen inte heller vara så vanlig i stan. Jag stod och pratade med ett amerikansk skådarpar, som också var ute efter "the chat", när jag upptäckte en Yellow-bellied Sapsucker (gulbröstad savspett) som kom inflygande. Dessutom filmade jag en liten sparv som bör vara en Lincoln's Sparrow (lincolnsparv).



Så tre nya arter här på en kvart! Fanny hann på samma tid skaffa ett par jeans. Vi var nöjda.
Nu är det dags att sova inför en morgondag i skolbänken. Eller motsvarande. Vi får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar